۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۵۰۴۶۷۸
گزارش؛

 دو هفته عملکرد نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که این نمایشگاه علی‌رغم توفیق در نحوه اجرا، دارای ظرفیتی قابل ملاحضه، در ابعاد ساختاری و محتوایی است.
نمایشگاه قرآن نمایشگاه قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، قرآن، کتاب آسمانی و مقدس دین اسلام و در باور مسلمانان، «سخن» خداوند متعال است که به صورت وحی و توسط جبرئیل(ع) بر وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) به عنوان بزرگ‌ترین معجزه و روشن‌ترین دلیل بر پیامبری ایشان، نازل شده است. از جمله نام‌هایی که به واسطه آن در متن قرآن به این کتاب آسمانی اشاره شده می توان به کتاب، فرقان، مبین، بیان، تبیان،تنزیل، مُهین، قیّوم، بشیر، نذیر، حدیث، حبل اشاره کرد.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به همت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی و با شعار قرآن، اخلاق و زندگی در راستای معرفی هر چه بیشتر علوم قرآنی، دینی، فقه، حدیث، کلام، منطق و آگاهی بخشی به آحاد جامعه در زمینه تشیع انگلیسی و اسلام تکفیری و وهابی، ضمن برپایی کرسی‌های هم‌اندیشی و آزاداندیشی و همچنین عرضه محصولات فرهنگی قرآنی، فروشگاه عفاف و حجاب، نمایش کتب، مقالات و پایان‌نامه‌های قرآنی ترجمه شده به زبان‌های زنده دنیا، معرفی حدود 50 سازمان‌، مؤسسه و نهاد که در زمینه احیای علوم و معارف قرآنی فعالیت می‌کنند،۲۰ انیمیشین قرآنی و رونمایی از فیلم مستندی درباره ایزوتسو فیلسوف ژاپنی، جهت بازدید علاقه‌مندان و همچنین ارتباط آن‌ها با متولیان امر برگزار می‌شود.

با توجه به لزوم برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی در مکانی قابل دسترس و نقلیه‌ای مطلوب برای عموم جامعه و همچنین کافی بودن فضای آن برای همه مؤسسات، نهادها و مجموعه‌های شرکت کننده در نمایشگاه، مصلای بزرگ امام خمینی(ره) واقع در خیابان شهید بهشتی تهران، هر ساله همزمان با آغاز ایام ماه مبارک رمضان، میزبان برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حضور دکتر رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد، ریاست نمایشگاه و جمعی از مدیران کشوری و لشکری، هنرمندان و اصحاب رسانه با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» روز دوشنبه هشتم خرداد ساعت ١٨ در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) افتتاح شد.

این نمایشگاه، به صورت همزمان در تهران و 200 شهر و شهرستان برگزار شده است. به طور کلی ۲۹۷ ناشر در این نمایشگاه حضور دارند که ۲۸۱ ناشر از ایران و ۱۶ ناشر از کشورهای ترکیه، عراق، لبنان و سوریه هستند.

در نشستی که با حضور اصحاب رسانه قبل از آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین حشمتی عنوان کرد: چهار بازارچه از جمله بخش‌های بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است که عناوین آن عبارت است از عفاف و حجاب، فروش محصولات قرآنی، بخش مکتوب و بخش نرم افزار و دیجیتال.

بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین‌المللی قرآن، در حیاط مصلی و محوطه خارجی، همواره شاهد اجرای نمایش و تئاتر با محتوای اخلاقی، خانواده، احترام متقابل بین والدین و فرزند، کمک به هم نوع و ... هستند.

با وجود تمام تدارکاتی که برای آسایش و آرامش روزه داران در محیط خارجی و همچنین داخلی نمایشگاه جهت حضور و بازدید برنامه‌ریزی شده است، اما متأسفانه به دلیل عدم توزیع راهنما جهت دستیابی سریع به جایگاه غرفه‌ها، پیدا کردن آن‌ها با کمی سختی همراه است.

از جمله بخش‌های داخلی که میزبان نشست‌ها و میزگردهای مختلف است، طبقه فوقانی نمایشگاه است که همه روزه در ساعات فعالیت نمایشگاه کرسی‌های آزاداندیشی، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی در آن برگزار می‌شود.

این گزارش که حاصل بازدید میدانی خبرنگار خبرگزاری رسا در دو هفته ابتدایی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است، شامل فعالیت چند غرفه از غرفه‌های حضور یافته در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است.

تابلوهای قلم‌کاری و آثار مینیاتوری قرآنی 

از اولین جایگاه‌هایی که در بدو ورود به نمایشگاه قرآن به چشم می‌خورد، بخش آثار هنری است که با نمایش تابلوهای خط ، قلم‌کاری، نقاشی‌ها و آثار مینیاتوری ارزشمند و چشم‌نواز توسط هنرمندان خوش ذوق، با موضوعات قرآنی و عرفانی برای بازدید به نمایش گذاشته شده و توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

کرسی‌های هم‌اندیشی و پرسش و پاسخ

«کرسی‌های هم‌اندیشی و پرسش و پاسخ» در بخش حوزوی نمایشگاه قرآن، قسمتی است که تقریباً بیشترین فضا را به خود اختصاص داده و اساتید مجرب از حوزه و دانشگاه برای پاسخگویی به سؤالات افراد و خانواده‌ها در موضوعات فردی، اجتماعی، خانوادگی، ازدواج، تحصیلی، اعتقادی و فکری و... در این محل حضور دارند.

برپایی میزگردها و نشست های علمی در غرفه مجمع عالی حکمت اسلامی

سال 96، هفتمین حضور «مجمع عالی حکمت اسلامی» در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است؛ این غرفه در بخش حوزوی، رتبه غرفه برتر را کسب کرده است. از جمله فعالیت‌های این غرفه، می‌توان به میزگردها و نشست‌های علمی، تخصصی اشاره کرد که با حضور اساتید مجرب، پاسخگوی سؤالات و شبهات بوده‌اند؛ گفتنی است آثار صوتی و تصویری ضبط شده از سلسله نشست‌های این مجمع، به علاقه‌مندان و مشتاقان به این مباحث عرضه می‌شود.

از دیگر آثار «مجمع عالی حکمت اسلامی» که در نمایشگاه قرآن مورد بازدید عموم قرار گرفته، نشر مکتوب است که شامل ۲۳ عنوان کتاب و محصولات صوتی و تصویری شامل ماهنامه، خبرنامه و فصلنامه علمی و پژوهشی است که در داخل و خارج از نمایشگاه در اختیار علاقه‌‌مندان قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد.

یاسین امین، تولید کننده نرم‌افزارهای خادم‌القرآن

موسسه فرهنگی هنری «یاسین امین» در حدود نزدیک به 20 سال است که در زمینه تولید نرم‌افزارهای علوم قرآنی و اسلامی فعالیت می‌کند و رسالت این موسسه آموزش و آگاهی بخشی به تمام کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها در زمینه علوم قرآنی است. از جمله نرم‌افزارهای این موسسه می‌توان به صبای کودک، صبای نوجوان و شکوفه اشاره کرد که به عنوان نرم‌افزارهای خادم‌القرآن معرفی شده‌اند.

موسسه فرهنگی هنری «یاسین امین» برای آشنایی گروه‌های سنی مختلف با وجود نازنین حضرت ولیعصر(عج) و آموزش آداب و ارکان نماز به کودکان، نرم‌افزارهایی تدارک دیده است. همچنین نرم‌افزار «طنین ملکوت» که آموزش صوت و لحن، برای افراد مشتاق به یادگیری قرائت قرآن است، شامل 41  درس صوت و ۱۲4 درس لحن است که با راهنمایی استاد حنیفی گردآوری و فراهم شده است.

همچنین علاوه بر نرم افزاری که تحت عنوان «دُردانه»، خاص دوره بارداری بانوان تا سن 7 سالگی کودکان است و قلم قرآنی که حدود ۵ سال است طراحی و تولید شده، روخوانی شش کتاب در زمینه کودکان، کارت صبا، نوحه صبا، عمّ جزء و قرآن در مقطع دبستان توسط این قلم قرآنی که دارای مجوز رسمی آموزش و پرورش است، انجام شده است. کتاب جدیدی نیز با نام «غدیر» توسط موسسه فرهنگی هنری «یاسین امین» چاپ شده که شامل خطبه‌های حضرت محمد مصطفی(ص) و حضرت علی(ع) در روز غدیر است. از دیگر محصولات ابن موسسه، مفاتیحی است که علاوه بر محتویات هر صفحه، یک مدیحه، سخنرانی و حدیث دارد.

پاسخ به شبهات دینی بانوان در غرفه سازمان زنان انقلاب اسلامی

«سازمان زنان انقلاب اسلامی» فعالیت خود را از متن جامعه، خاصه از مساجد، حسینیه‌ها، تَکایا، مدارس و دانشگاه‌‌ها آغاز کرده و به جذب و آموزش نیروها در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اعزام مبلغ مشغول است. این سازمان با توجه تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه حفظ نظام خانواده و تشویق جوانان به امر ازدواج، مؤفق به یاری دانشجویان زیادی در امر ازدواج شده است.

برپایی غرفه «سازمان زنان و انقلاب اسلامی» و «موسسه قرآن و عترت راحم» تحت لوای سازمان زنان انقلاب اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، قریب به ۵ سال متوالی از سال ۹۰ اجرا شده و از جمله غرفه‌هایی است که رتبه غرفه برتر را نیز کسب کرده است.

اتاق مشاوره‌ «غرفه سازمان زنان انقلاب اسلامی» توسط کارشناسان و اساتید حوزه و دانشگاه، در زمینه گفتمان دینی، پاسخ به شبهات دینی و شبهات مخصوص بانوان، مشاوره تحصیلی، فرهنگی، اجتماعی، زنان و خانواده به صورت کلاس کارگاهی در خدمت بانوان گرامی و تمامی مراجعین محترم است. 

لازم به ذکر است، «غرفه سازمان زنان انقلاب اسلامی» در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از میان افراد علاقه‌مند نیرو جذب کرده و در دفاتر مناطق، هر روزه از طریق همایش، گفتمان و ... در خدمت مراجعه کنندگان است.

تربیت مجتهد دینی در سطح بین‌المللی

«جامعة المصطفی العالمية» نهادی علمی و بين‌المللی با ماهیت حوزه‌ای است که با هدف گسترش علوم اسلامی، انسانی و اجتماعی، با رويكرد آموزشی، پژوهشی و تربيتی تلاش دارد تا انبوهی از داوطلبان را از سراسر جهان تحت پوشش قرار داه و فرصت كم نظيری برای جویندگان معارف اسلامی و هدايت قرآنی در سراسر جهان فراهم کند. ریاست این دانشگاه بر عهده آیت الله اعرافی است.

«جامعة المصطفی العالمية» ضمن تربيت مجتهدان، عالمان و متخصصان پارسا و متعهد، به تبيين، توليد و تعميق تفكرات و انديشه‌های اسلامی و نشر و ترويج اسلام ناب محمدی اهتمام داشته است. اين نهاد علمی بین‌المللی بيش از پنجاه هزار دانش‌پژوه مرد و زن را از 122 مليت، تحت تعليم و تربيت خود دارد که تاكنون، بيش از بیست و پنج هزار نفر از آنان دانش آموخته از این نهاد هستند.

در غرفه«جامعة المصطفی العالمية» آثار، مقالات و پایان‌نامه‌های ۸ سال اخیر طلاب، در باب قرآن و حدیث که مورد دفاع طلاب بوده، جهت استفاده عموم به نمایش گذاشته شده است.

نرم‌افزارهای نجوم در مرکز نور

«مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور» تولید کننده نرم‌افزارهای ارزشمندی است که از جمله آن‌ها می‌‌توان به جامع تفاسیر نور به عنوان بزرگترین دائرةالمعارف چندرسانه‌ای قرآن کریم، نورالانوار به عنوان نخستین دانش‌نامه چندرسانه‌ای قرآن کریم، فرهنگ موضوعی تفسیر تبیان به عنوان نخستین فرهنگ‌نامه موضوعی تفسیر شیعه، مشکات‌ الانوار به عنوان نخستین کتابخانه جامع علوم قرآنی، لوح محفوظ به عنوان نرم‌افزار تخصصی حفظ قرآن کریم و نیز نرم افزارهای ترجمان وحی با ۸۰ ترجمه از قرآن به ۲۵ زبان، فرهنگ موضوعی تفاسیر، فرهنگ موضوعی تفسیرالمیزان و کتابخانه احادیث تفسیری اشاره کرد.

غرفه «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور» در بخش رسانه‌های دیجیتال و بخش حوزوی مستقر است و در سال جاری نیز با حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و عرضه برترین نرم‌افزارها در زمینه علوم اسلامی به ویژه قرآن و علوم قرآنی، توجه علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است.

همچنین نرم‌افزارهای نجوم در اسلام و ایران، پژوه‌یار ۲، جامع الاحادیث3 و 5، کتابخانه دروس حوزوی، کتابخانه قواعد ادبیات عربی، سیره معصومین(ع)، جغرافیای جهان اسلام، درختواره کلام اسلامی، فرهنگ اصطلاعات علوم، رجال شیعه، کتابخانه احادیث فریقین، تراجم و کتاب‌شناسی۳، آثار علامه محمد تقی جعفری و ... از دیگر محصولات ارائه شده در غرفه «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور» است.

اعزام مبلغ به تمام استان های کشور

دفتر اصلی «معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه» در شهر مقدس قم است؛ در کلیه استان‌ها شعبه دارد و به صورت کوتاه مدت و بلند مدت، اعزام مبلغ به شهرستان‌های کشور انجام می‌دهد؛ همچنین در بخش مدارس، برنامه‌هایی برای دانش‌آموزان طراحی و در دست اجرا دارد. 

 «معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه» با توجه به اهدافی نظیر تکلیف دینی و مسئولیت الهی، استفاده از نیروهای متعهد قوی و دارای تخصص در زمینه تبلیغ، پرهیز از تجمل‌گرایی و تشریفات اداری، استفاده بهینه از نیروی انسانی، امکانات و منابع مالی و با رسالت مدیریت نیروهای حوزوی در عرصه تبلیغ و بدنه نظام اسلامی، نشر معارف تشیع و تأمین نیازهای تبلیغی دینی مردم، اصلاح آسیب‌ها در تبلیغات اسلامی، در موضوعات و بخش‌های مختلف انجام وظیفه می‌کند.

از دیگر اهداف و مسئولیت‌هایی که «معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه» بر خود لازم می‌داند، نهادينه‌ كردن امر تبليغ در بين كليه طلاب، روحانيون، به ويژه محققين حوزه و شاغلين در بدنه نظام، تدوين استراتژی‌ها و برنامه‌های كلان تبليغات دينی، توليد علم و نهضت نرم افزاری در زمينه ابداع و تدوين روش‌های نوين تبليغ و علمی تخصصی كردن آن، ارائه آموزش‌های كاربردی به نيروهای حوزوی جهت حضور كارشناسانه تبليغی در سطوح مختلف جامعه و نظام، اعزام مبلغان بلندمدت و كوتاه مدت برای داخل و خارج از كشور، مديريت نيروهای موجود فعال در عرصه تبليغ و حمايت سازمانی از آنان، ساماندهی نيروهای غيرروحانی فعال در عرصه تبليغ مانند مداحان و مبلغات است.

«معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه» همچنین در بخش رسانه، به نشر ماهنامه مبلغان و در بخش اینترنت در سایت‌هایی نظیر سایت رهروان ولایت به تولید محتوا می‌‌پردازد؛ سایت رهروان ولایت متشکل از بخش‌های مختلفی نظیر بحث قرآنی است.

نرم افزار ریاض‌النغم، خود آموز مقامات و الحان قرآنی

مؤسسه «ریاض‌النغم» حدود ۶ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و فعالیت تخصصی در حوزه هنر تلاوت، مشخصاً به تولید محتوا در حوزه مقامات و الحان قرآنی، به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، اردو، ترکی استانبولی، آلمانی، فرانسه و اردو می‌پردازد.

این مؤسسه قریب به 3 سال است که سعی در تولید نرم افزاری نیمه هوشمند، تحت عنوان «ریاض‌النغم» دارد که این نرم افزار، خودآموزی نیمه هوشمند در زمینه آموزش مقامات و الحان قرآنی با ۲۶۰۰ مثال، توسط شاه‌میوه اصفهانی تحلیل و کارشناسی شده و توسط حاج احمد ابوالقاسمی نمونه مثال‌ها خوانده شده است. همچنین در این نرم افزار 90 قاری مصری مورد تحلیل قرار گرفته‌اند؛ در حقیقت پنج نسل از قاریان مصری در این نرم افزار گردآوری شده است.

سال ۹۵ که سال تولید نرم افزار «ریاض‌النغم» بود، این نرم افزار از سوی مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، به عنوان نرم‌افزار برتر قرآنی کشور انتخاب شد. مؤسسه «ریاض‌النغم» حدود ۳ سال است که در غرفه‌های نمایشگاه قرآن و همچنین مسابقات بین‌المللی قرآن شرکت داشته و امسال نیز در بخش رسانه‌های دیجیتال آماده ارائه خدمات و اطلاعات به علاقه‌مندان است.

طرفداران فعالیت‌های قرآنی برای شرکت در کلاس‌های حضوری و غیرحضوری این مؤسسه می‌توانند به خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، مراجعه نموده و در کلاس‌های تخصصی صوت و لحن و در روزهای شنبه و چهارشنبه از ساعت 18:30الی20حضور یابند؛ همچنین جهت شرکت در کلاس‌های غیر حضوری می‌توانند اپلیکیشن‌های موجود در کافه بازار را برای اصلاح نماز، تجوید، روخوانی، روانخوانی، صوت و لحن دانلود کنند؛ کارشناسان خانم و آقا به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات رایگان هستند.

گفتنی است که انشاءالله با توفیق و عنایت الهی در آینده‌ای نزدیک اولین شبیه سازی تلاوت قرآن توسط مؤسسه «ریاض‌النغم» برنامه‌ریزی و تولید خواهد شد. لازم به ذکر است موقعیت مؤسسه «ریاض‌النغم» واقع در خیابان فاطمی، روبروی وزارت کشور است.

ترویج سبک زندگی جهادی توسط مخلصین

مجموعه «مخلصین»، یک مجموعه فرهنگی و رسانه‌ای مردم نهاد است که جمعی از دانشجویان دغدغه‌مند دور هم جمع شده و طرح‌هایی در زمینه فرهنگ‌سازی و کمک به هم نوع، را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند. طرح اولیه این مجموعه که استقبال زیادی از آن شده و پوشش رسانه‌ای آن نیز توسط صدا و سیما بوده، "حج انقلابی" نام دارد که در این طرح از حجاج خواسته شد، مبلغ مازاد بر هزینه سفر خود را به دست نیازمندان آبرومند برسانند.

در طرح بعدی مجموعه «مخلصین»، تحت عنوان "پروانه باشیم" با اهدای گل در میادین اصلی شهر از مردم خواسته شد تا به دانش آموزان و کودکان بی‌بضاعت کمک شود. در طرح سوم نیز در ماه محرم و در هیئتی به نام احسان‌الحسین، مختص کارتون خواب‌های شهر تهران، در ایام شهادت و اعیاد، مراسم و اطعام برگزار می‌شود.

این مجموعه سعی در فرهنگ‌سازی امور خیریه و "ترویج سبک زندگی جهادی"، در محله‌های استان تهران دارد تا افراد در محله‌های خود، با شناسایی مشکلات فرهنگی و اجتماعی و با همکاری و هم‌فکری یکدیگر در کارگاه‌ها و سمینارها به هم‌نوعان خود کمک کنند و به این ترتیب در امور خیریه و خداپسندانه شریک شوند.

تألیف 65 کتاب به زبان انگلیسی در زمینه علوم قرآنی

مهدی کافی مؤلف 65 کتاب به زبان انگلیسی که اغلب آن‌ها در زمینه علوم و معارف قرآنی به چاپ رسیده، معتقد است که امروز با توجه به هجمه فرهنگی غرب که روی نقطه بسیار حساسی دست گذاشته، باید بیش از پیش به فرمایشات ائمه اطهار(ع) توجه شده و قبل از اینکه دشمنان جوانان ما را بربایند، آنها را به کلام حق آشنا کنیم. در حال حاضر شاهد هستیم که دشمن با تمام قوا درصدد ربودن جوانان ما و مأنوس کردن آن‌ها با فرهنگ غرب است.

وی بر این باور است در صورتی که تشکیلات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی کشور، به فرمایشات دینی ائمه اطهار(ع) عمل کنند، قطعاً جوانان را از انحرافات فکری و عملی نجات خواهند داد؛ متأسفانه مسئولین فرهنگی کشور سخت در غفلت به سر برده و هیچ توجهی به فرمایشات بزرگان و اولیای الهی ندارند؛ این بی توجهی‌ها، مجازات الهی را در پی داشته و غضب الهی را سبب خواهد شد که بسیار خطرناک است. بنابراین وظیفه ما این است که جوانان را نجات دهیم.

به عقیده مؤلف کتب علوم و معارف قرآنی به زبان انگلیسی، سبک زندگی اسلامی برای نسل‌های بعد از انقلاب، بر حسب فرمایشات ائمه(ع)، بهتر است به شکلی جوان‌پسندانه و به روز تبیین و به آن‌ها عرضه شود.

گفتنی است، از جمله کتاب‌هایی که از دکتر مهدی کافی به زبان انگلیسی در زمینه معرفی سبک زندگی اسلامی منتشر شده، « آداب زندگی اسلامی (Customs of Islamic life) و سبک زندگی اسلامی  (Style of Islamic life)» است.

فرصت آشنایی حوزویان با افکار صاحب ایده قرآنی

در بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با مدیر حوزه علمیه حجت ابن‌الحسن(ع) حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی مطلبی فشارکی روبرو شدیم؛ وی با ابراز خرسندی از اقدامات قابل تقدیر فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور بود که همه مؤسسات و نهادهای شرکت کننده در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نمونه کارهای بهتری نسبت به سال‌های قبل ارائه کرده‌اند؛ از جمله آن‌ها غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن است که در زمینه امور تحقیقاتی برنامه‌هایی در دست اجرا دارد که یقیناً در جامعه پیشرفته امروز مفید و بکر خواهند بود.

بنا به نظر حجت‌الاسلام والمسلمین مطلبی فشارکی، سطح نمایشگاه در سطح تخصصی بیشتر از سطح عمومی فعال است و پیشرفت درصد تخصصی از هر سال بیشتر است و در زمینه مفاهیم روایی و احادیث، غرفه‌‌هایی که کلمات اهل بیت را ارائه کرده‌اند، کمتر دیده می‌شود که به نوبه خود حوزه بیشتری را برای فعالیت می‌طلبد.

وی در بازدید از غرفه های نمایشگاه گفت: در یک غرفه شاهد ایده خوبی بودم که تدبر در قرآن را در سه موضوع بررسی کرده بود و محتوای سوره به صورت شجره نامه مرتب و منظم شده بود و هرکس می‌خواست یک سوره را بخواند، محتوای آن سوره را نیز به صورت درختی مشاهده می‌کرد. در مرحله بعد لغات و پس از آن محتوا نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته بود.

مدیر حوزه علمیه حجت ابن الحسن(ع) در پیشنهاد و توصیه‌ای که به طلاب جهت بازدید از نمایشگاه داشت، تأکید کرد: بازدید از غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم فرصتی است برای حوزویان و مخصوصاً طلاب جوان، تا فرصت آشنایی با افکار جدید و نو را پیدا کنند و خود نیز در این زمینه‌ها مبتکر و صاحب ایده شوند.

این گزارش تنها بر شرکت کنندگان در نمایشگاه سال جاری تمرکز داشته است و پس از ایام نمایشگاه، گزارش دیگری در خصوص عملکرد و وجوه تمایز نمایشگاه بیست و پنجم با سال‌های قبل به اطلاع مخاطبان خواهد رسید.

در پایان لازم به ذکر است، برای رفاه حال بازدیدکنندگان از نمایشگاه، ساعات مترو یک ساعت افزایش یافته و علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند در ساعات فعالیت نمایشگاه با تلفن‌های گویای ٨٨٤٩٦٣٩٣، ٨٨٤٩٦٣٩٥ و ٨٨٤٩٦٣٩٧ تماس حاصل نمایند./966/ز۵۰۱/س

 

ارسال نظرات